Träna för hjärnan

IMG_3962Där i huset bodde min älskade farmor ♥ Tyvärr drabbades hon av demens och mycket av det som var hon försvann. För ett år sedan lämnade hon det här livet. Något som jag inte visste fram till alldeles nyligen är att demens i stor utsträckning kan förebyggas genom träning, och även den som fått en diagnos kan bromsa sjukdomsförloppet genom att vara fysiskt aktiv. Det finns ett helt kapitel om detta i boken Hjärnstark (Anders Hansen), en av de mest intressanta böcker jag har läst! Om du inte läst den, läs den! Rekommenderas till alla som har en hjärna 🙂

Idag sprang jag ett pass för farmor. 4,5 kilometer ner till Matfors, runt en sväng och tillbaka. Förutom i en uppförsbacke på ca 50 meter gick jag inget alls. High five på den! Sen en lunch och tågresa hem till Uppsala igen.

Kommentera

