Dagen då farmor begravdes

Så kom dagen då vi skulle ta farväl av dig, farmor. Det var den 18 maj. En gråmulen och lite ruggig dag i Matfors. Dagen började med att Börje upplyste oss om att det kanske inte skulle finnas varmvatten så det räckte till alla som skulle duscha. Strömmen hade gått. Jag  hoppade raskt in och duschade så sparsamt jag kunde men ändå få håret rent. Mitt i allt insåg jag att utan ström, ingen hårtork. Shit. Jag ville ju vara fin i håret när du skulle begravas. Precis då gick strömmen igång igen. Ibland har man tur.

IMG_1399Vi gjorde oss i ordning och åkte till kyrkan för att vara där i god tid innan det började. Jag hade ett foto som skulle ställas på kistan och vi i familjen ville samlas en stund innan. När jag tänker på blommor och dig är det ljuslila syrener och brandgula liljor som dyker upp. Syrener var det jag ville ge som en sista liten gåva. Pappa plockade och hade inomhus i en hel vecka för att de skulle hinna slå ut. Jag kompletteringsplockade en halvt utslagen kvist dagen innan. Tycker det blev en söt liten bukett. ”Det blev ju pejfekt det dä höjju”, hade du sagt. Du härmade alltid mig som liten när jag gjorde sandkakor.

IMG_1394När jag kom in i Tuna kyrka såg jag de vackraste rosor jag någonsin sett. På riktigt, de var helt underbara. Det kändes så bra att få ställa fotot där på kistan. Du, farmor, med din dosedubbe. Det är så mycket du i den bilden. Emil och Alexander hade ett foto av dig och farfar, och en sten med texten ”Älskade farmor”. Så fint.

Begravningen blev fin. Tårarna rann nästan oavbrutet. Att få sitta i den kyrkan där du varit så mycket och höra musik spelas på den orgel du spelat på så många gånger gav en extra dimension till allt. Älskade gumma vad jag kommer sakna dig.

IMG_1421.jpgHär är vi som finns tack vare dig. Mansdominerat precis som vilken bolagsstyrelse som helst. I november kommer en nytt litet barnbarn som du aldrig hann träffa. En ny liten kusin. Det är en tröst mitt i allt. Kanske får jag en bundsförvant, kanske blir det en till grabb. Efterlängtad i vilket fall som helst.

Vila i frid älskade du.

Kommentera

