En bra magkänsla

IMG_1154

I torsdags var jag på mitt årliga besök på mag-tarmottagningen. Allt gick bara fint. Mina värden är rätt bra. Blodvärdet som sjunkit lite i höstas (ner till 120) hade nu gått upp igen till 126, min näst högsta notering någonsin! Detta trots att jag inte tagit något tillskott under det senaste året. Serumjärn är fortsatt lågt (5) men ferritin ligger helt ok (56). CRP var 13. Trombocyterna ligger fortsatt något högt vilket kan tyda på järnbrist (bekräftas av serumjärnet) eller inflammation. Jag ska få en engångsdunderdos  med järn intravenöst. Behövde inte ens föreslå det själv. Positivt överraskad. Ska även kolla B12 och folsyra vilka kan ge järnbrist om de ligger lågt. Magen sköter sig fint. Jag bör fortsätta medicinera åtminstone till nästa årskontroll för att se att det håller sig stabilt. Om allt ser bra ut framåt kan man fundera på utsättning eller minskning. Jag verkar, peppar peppar, vara lyckligt lottad och ha en mild variant av ulcerös kolit. Jag är så nöjd med min läkare där på mottagningen. Lugn och saklig, bra bemötande och jag känner mig delaktig och välinformerad. Kul när det fungerar med vården.

Och bilden har ingenting annat med inlägget att göra än att den som tog fotot är samma person som har skrivit texten ovan. Och denna person har en mage. Men den är lite rolig tycker jag. Bilden alltså.

Kommentera

