Mitt 2015

Förra året i december svarade jag på en massa frågor, som ett slags årssammanfattning. Kör den i år igen. Här är svaren från förra året om någon är nyfiken! Here we go!

P1060626

Gjorde du något 2015 som du aldrig gjort förut? Ja  men det var i grevens tid, dagen innan nyårsafton!  Jag har för första gången sett älgar på riktigt nära håll och till och med fått klappa två av dessa mäktiga djur.  Gör det gärna igen, så himla fina! Och så köpte jag ett par nya jeans av den enda anledningen att mina andra blivit för små. Det har jag nog aldrig gjort förr, hurra!

P1050699

Genomdrev du någon stor förändring? Förra året önskade jag att jag ville hitta tillbaka till träningen igen, kanske börja träna med PT på nytt. I maj gjorde jag slag i saken. Sedan dess har jag tränat 2-3 gånger per vecka (varav en gång ungefär varannan vecka med PT) och det har gått väldigt bra. Med hjälp av PT Erik har jag lyckats aktivera mina ryggmuskler (det tog nog fyra-fem månader innan jag lyckades på egen hand) och nu försöker vi knäcka koden till magmusklerna. Jag har ju utvecklat lite speciella rörelsemönster i och med att jag haft så mycket ont så det tar lång tid att vänja om. Men jag är på god väg och det känns kul!

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år? Yes, några nya knoddar i år också!

Vilket datum från år 2015 kommer du alltid att minnas? Det har nog inte hänt något så omvälvande i år att jag kommer minnas ett särskilt datum.

Dog någon som stod dig nära? Tack och lov inte.

P1060170

Vilka länder besökte du? Holland. Det är fler än förra året! Vi åkte till Amsterdam i november. Ett väldigt välbehövligt avbrott från vardagen. Jag gillade verkligen staden och åker gärna tillbaka!

Bästa köpet? Nya köksbordet, stolarna och den nya lampan över bordet. Vi var så less det gamla så att byta lyfte verkligen lägenheten.

IMG_9948

Gjorde någonting dig riktigt glad? Ja! Islandshästridningen i somras med Sanna! Det var första gången på 15 år som jag satt på en häst, har längtat mycket efter det men inte vågat prova pga att ryggen varit så besvärlig. Men nu så! Stolt att jag vågade och att det gick bra. Att jag sen fick världens ryggskott behöver vi  inte prata så högt om. Men det var det värt.  Klart en av de roligaste dagarna i år, det har jag levt länge på. Nu ska vi bara se om jag törs rida stor häst också! Jag är bra sugen, men lite feg.. Igår när vi var på XXL fann jag plötsligt mig själv på ridavdelningen inspekterandes en ridhjälm och ett par helskodda brallor. Jag är på g!

91f5-4bd7-c438-7963

Saknar du något under år 2015 som du vill ha år 2016? Mer snö så att jag kan göra come back på längdskidorna. Det vore skoj att få åka några gånger och kanske hinna få in snitsen lite!

Vad önskar du att du gjort mer? Träffat vänner. Det är en dålig ursäkt men det är tamejtusan svårt att hitta tiden när man jobbar heltid, tränar och försöker få livet att gå ihop i största allmänhet. Och så är det ju inte bara mig det ska klaffa för utan även för personen jag tänkt hänga med.

IMG_4609

Vad önskar du att du gjort mindre? Här har jag faktiskt skärpt mig från förra året. Sitter mycket mindre framför dator och TV. Vi har sagt upp TV-abonnemanget och tittar nu bara på play. Funkar utmärkt och det blir mycket mindre slötittande. Men vad skulle jag ha gjort mindre i år? Varit mindre inomhus och mer utomhus kanske? Det får bli en utmaning för 2016. Mer frisk luft! Sen önskar jag att jag ägnat mindre tid och energi åt att tänka på sånt jag ändå inte kan förändra.

Favoritprogram på TV? Så mycket bättre, igen. Sommar, musik och trevligt. I år var Miriam Bryant favoriten.

Bästa boken du läste i år? Nu höll jag på att skriva att jag bara läst en bok i år, men det är ljug! Jag har faktiskt läst TVÅ. Först Orange is the New Black (den sanna historien bakom tv-serien) och sen En av oss, om Anders Behring Breivik och terrordåden i Oslo och på Utöya. Böckerna var helt olika och går knappt att jämföra. Måste jag välja en får det blir En av oss. Usch, obehaglig.

IMG_0246

Största musikaliska upptäckten? Inga nya fantastiska upptäckter i år så jag ändrar frågan till ”Största musikaliska upplevelsen?” och då väljer jag den magiska spelningen med Christian Kjellvander och hans fru på Katalin i september. Bästa, bästa.

IMG_0363

Vad var din största framgång på jobbet 2015? Att jag bytte jobb, rätt och slätt. Jag hade egentligen inga planer på det, men så dök det upp en förfrågan och det kom faktiskt väldigt passande. Ett lugnare tempo och mer organiserat jobb har varit bra för både knopp och kropp. Bara det att ha en fin trädgård att kika ut i mellan patienterna är trevligt! Nu hoppas jag på att få fortsätta även när vikariatet går ut, för det är ju bara ett vikariat..

Största framgång på det privata planet? Sedan i februari har jag slutat ta värktabletter dagligen och blivit så mycket bättre i kroppen. Är otroligt glad för det!

Största misstaget? Att gå och bli förkyld så här på sluttampen av året, väldigt onödigt! Rädd att värken i bröstbenet som uppstått pga allt hostande inte ska ge med sig! Förutom det har jag inte gjort ett enda misstag faktiskt 😉

IMG_0429

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år? Generellt sett gladare än förra året. Fick fason på mage och blodvärde vilket gjorde mycket för allmäntillståndet.

Vad spenderade du mest pengar på?  Träning, helt klart. Jag började träna med PT i maj och det kostar en hel del men det är så värt det. Bästa investeringen i mig själv, och roligt är det också.

P1030711

Något du önskade dig och fick? Att Chaplin svarade bra på medicinen mot hans bökiga mage, och att han fick aptiten åter (skoja inte, han är hungrig som en varg!). Nu håller vi tummarna att det fortsätter bra även under uttrappningen och att Chaplinson får må bra många år till.

Något du önskade dig och inte fick? Ett tjockt och fylligt hår. Nästa år kanske, nästa år.. Men jag har köpt en tång så att jag kan fejka det något så när!

IMG_0803

Vad gjorde du på din födelsedag 2015? Det var dagen efter kanonkräftskivan hos Susanne och Mattias så jag var lite trött. Vi käkade pizza på gräsmattan på kollo och det var väldigt fint väder. En skön dag på det stora hela.

Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre? Kanske några fler resor, det piggar verkligen upp. Och en varmare start på sommaren. Säsongen blev så kort. Mer sol och värme nästa år, tack!

Vad fick dig att må bra? Jag tjatar om min träning, men är verkligen så glad över att jag är igång med den och att det fungerar så bra. Jag tror att en stor del i det är att jag satsat på PT-träning. Det gör underverk för att hålla motivationen uppe.

sc00019aa111

Vem saknade du? Min farmor. Jag har inte träffat henne i år vilket är skandalöst dåligt. Hon gick in i någon slags demens för några år sedan och det är så sorgligt att mycket av det som är hon har gått förlorat. Jag minns att jag förstod att något var fel när hon slutade laga mat. Hon som ALLTID stått i köket och rört i sina kastruller och slamrat med plåtar. Ärligt talat är jag lite rädd att hon inte ska minnas mig. Det har aldrig varit något problem, men jag är rädd att det ska bli. Jag saknar min farmor sån som hon varit. Önskar att jag bodde närmare så jag kunde vara mer delaktig ♥

De bästa nya människorna du träffade? Återigen får jag inse att jag träffar väldigt lite nytt folk på det privata planet. Men jag har fått ett gäng  trevliga nya kollegor!

Unknown

Mest stolt över? Att jag tagit tag i träningen och lyckats hålla fokus på det. Jag har blivit lite mer rörlig, kan göra grejer jag inte klarade när jag började träna och så har jag lyckats gå upp en del i vikt. Äntligen! Så glad över att jag har dessa två bilder som visar en stor utveckling. Lätt att tro annars att det inte händer så mycket!

Högsta önskan just nu? Hur är det egentligen, slår önskningar verkligen in om man berättar om dem? Tror jag håller tyst!

IMG_0508

Vad tänker du göra annorlunda nästa år? Jag hoppas att jag törs slänga mig upp på en stor häst, det vore skoj. Jag vill våga göra fler saker jag är lite rädd för. Fortsätta utmana kroppen med träning och hoppas på bra resultat.

3 reaktioner på ”Mitt 2015

Kommentera

