#springmedkärlek

IMG_0150
IMG_0142

I onsdags gav sig en ung tjej ut för att springa. Hon kom aldrig hem igen. Hon blev mördad. Idag sprang vi i tusental runt om i landet för att hedra hennes minne men också för allas rätt att känna sig trygga när de rör sig utomhus. I Röbo hade omkring 35 personer slutit upp och vi fick en fin stund tillsammans i spåret.

Jag tror det är helt avgörande att vi pratar med våra barn (jag säger våra för vi  vuxna har ett gemensamt ansvar för det här oavsett om man har barn eller inte) om hur man behandlar varandra. Det måste börja där. Jag har blivit förföljd på cykel av ett gäng tonårskillar när jag själv var i 20-årsåldern, antagligen bara för att det var ”kul”. Det är fan inte okej. Jag har fått kommentaren ”nice ass” när jag mitt i natten blivit strandsatt på en folktom tunnelbanestation i en okänd och väldigt ödslig del av London på väg hem från jobbet. Tro mig, det är inte vad man vill höra i det läget. Jag blev väldigt illa till mods av båda dessa händelser även fast de kan tyckas vara ”småsaker”eller ”bara att skaka av sig”. Sånt här får tjejer utstå dagligen, bara för att vissa individer inte tänker på vad det leder till. Och det får inte anses normalt. Det är inte normalt. Lösningen är inte att be kvinnor att undvika att vara ensamma utomhus, att ha mobilen redo för att kunna ringa efter hjälp, eller att inte lyssna  på musik när man är utomhus. Det är sjukt och inskränker rätten att röra sig fritt utan att vara rädd. Så prata med barn och ungdomar, prata med varandra och tänk några steg längre så har vi kommit en bit på vägen.

Vi vet inte vem som gjorde detta hemska och varför, och det är så fruktansvärt mycket värre än en kommentar till någon mitt i natten. Men gemensamt för allt är att det skrämmer och det hämmar oss varesig vi vill det eller inte. Och så ska vi inte ha det.

Kärlek och respekt ♥

2 reaktioner på ”#springmedkärlek

  1. Hear, hear. Det är inte folk med döttrar som ska lära döttrarna att akta sig, det är folk med söner som måste se till att sönerna fattar var gränserna går. ”Boys will be boys” gills inte som undanflykt eller argument. Även pojkar och män kan faktiskt lära sig hyfs.

    • Precis! Pappor men också män i allmänhet har ett jätteansvar här. De måste börja agera, och våga gå emot gruppmentaliteten som tyvärr även finns bland vuxna. Dessa pojkar och män är inte dumma i huvudet. De har bara inte fått lära sig bättre. Tack och lov finns det många bra män där ute, men de hörs för lite! Grattis förresten till er prestation i loppet igår, grymt bra!

Kommentera

