PT-pass 6

IMG_9750

Jag är alltid så glad efter mina pass på KeePTraining. Det är fantastiskt roligt, och jag får bra hjälp att justera övningar som inte känns hundra och nya varianter att testa om det inte går framåt. Exempelvis så har jag två veckor på raken fått nackspärr efter mitt arm-/axelpass. ”Okej”sa PT Erik. ”Då gör vi på ett annat sätt!”

Istället för att stå och lyfta armarna rakt utåt sidorna (2 kg), och stå och göra enarmsmilitärpress (4 kg) blir det en sittande variant.  Med 2 kg-hantlar i händerna lyfter jag istället åt sidorna med böjda armbågar (isolerar muskeln mer, minskar hävarmen). Pressen uppåt görs sedan med båda armarna samtidigt (också 2 kg), de ska mötas ovanför huvudet. I stående orkade jag antagligen inte riktigt aktivera bålen vilket ledde till en ökad belastning på nacke och rygg. Jag trodde det skulle bli alldeles för lätt med 2 kg i dessa övningar, men det sög rejält i armar och axlar och när jag kört mina 2 set x 12 reps var jag helt slut. Helt otroligt. I de förra övningarna har jag inte alls fått någon bra kontakt.  Det blir spännande att se om det här gör skillnad för nacken!

Vi fortsatte med bröstpress på bänk. Gjorde ett test med 8 kg bara för att prova på. Det var tungt, men det gick. Drakarna kan jag nu börja köra med 6 kg i handen (8 reps). Tekniken funkar fortfarande och jag slipper nöta så många repetitioner. Och, bäst av allt. Jag fick äntligen till en bra teknik i sittande rodd med vikt. Två lösa handtag, rulla bak axlarna och det kändes verkligen att nedre trapezius vaknade. Nu hoppas jag att det går att koppla så i maskinen på Friskis också..

Note to self: Kom ihåg att köra med gummiband för baksida bröstrygg. Bandet strax nedanför brösthöjd, raka armar utåt. Nyp mellan skulderbladen. Och, sträckt gummiband framför, över och bakom axlar (som med pinnen tidigare). Detta för att ”väcka” baksidan ytterligare. Och de liggande andningsövningarna. Gör dem. 

En reaktion på ”PT-pass 6

Kommentera

