Mormors födelsedag

sc000029cc

Idag är det hundra år sedan min mormor Ester föddes. Eller Esteri som hon egentligen hette. Min finska mormor som gifte sig med Karl och bosatte sig vid Torne älv i Korpikylä. En mormor som jag aldrig riktigt lärde känna. Vi träffades så sällan. Mina främsta minnen av mormor är att hon brukade ha ett hukle på huvudet, och jag tror inte hon sa så mycket. En gång skulle jag följa med till ladugården tidigt på morgonen och se på när hon mjölkade korna, men jag sov så hårt att hon inte fick upp mig.  Mormor blev sjuk och gick bort när jag var 10 år gammal. Jag minns en gång när hon satt och åt soppa med sugrör och förklarade att ”mormor har ont i munnen”.

Grattis på din dag mormor.  Det hade varit roligt att få sitta ner med dig och höra dig berätta om ditt liv. Jag vet så lite om dig egentligen.

Kommentera

