PT-pass 1

IMG_0100

Nu är jag igång med träningen med nya PT Erik på KeePTraining. Så kul! Idag körde vi första riktiga passet med fokus på mage och ben/rumpa.

Gällande mage/core fick jag lära mig att andas ända ner i magen för att avlasta ryggen. Svårare än man kan tro. Fick ligga på rygg med benen i dryga 90° vinkel, armarna upp mot taket och sedan på inandning sänka ena benet mot golvet. Trodde fan jag skulle dö. Rätt svag i magen ja, så där finns det att jobba på. Jag har alltid trott att man ska sträva efter att spänna magmusklerna, men tydligen är det så att när man andas ner i magen ordentligt så avlastas ryggen automatiskt. Nya kunskaper! Andra magövningar var varianter på övningen ovan (sänka både arm och ben samtidigt under inandning, gick bra mycket bättre att få ner andningen när vi körde vänster än på höger sida) samt att luta underarmar mot en pilatesboll och rulla framåt. Och en variant på kissande hunden där man först lyfter böjt ben, sträcker bakåt, hittar balansen och sedan sträcker motsatta armen rakt ut. Håller stilla i stabilt läge i 1 minut och växlar sedan.

För ben/rumpa körde vi squats med 12 kg kettle bell (15 rep x3). Fick öva på att göra detta med rätt andningsteknik. Sedan var det tänkt att jag skulle köra split squats med bakre benet på en stepbräda, och med hantlar. Det blev för svårt både för balans, hållning och viktmässigt så det blev istället en variant med pilatesboll bakom ryggen mot en vägg. Note to self: ta inte ett så stort ”steg” utan håll benen ganska nära varandra så tar det mer på baksida/rumpa vilket var tanken. Nästa gång testar vi samma med vikter.

Fick också bra tips på hantelrodd på bänk där jag haft svårt att hitta kontakten med ryggmusklerna. Knepet här är att föra fram överkroppen en aning och hitta en anspänning i sidan/midjan på den sidan man har uppe på bänken. Helt annan kontakt med muskeln då. Kommer få använda lättare vikter än vad jag gjort tidigare för att orka. Såna här tips är ovärderliga, otroligt bra att få hjälp!

Det känns väldigt bra att få tekniken noggrant förklarad från början så att jag har en bra bas att stå på. Jag önskade mig bra och enkla pass att följa så här till en början så det ska jag få nästa gång. Ett för ben/mage, ett för bröst/rygg och ett för axlar/armar tror jag det var. Ska köra ett pass av vardera i veckan. Så himla nöjd att jag tog tag i det här och PT Erik verkar super. Det här ska bli så kul!

Hur fort kan man få träningsvärk? Jag tycker att det redan känns som att det är på väg!

Kommentera

