Min mage

IMG_0098_2

Återbesök på mag-tarmmottagningen idag. Det gick fint. Blodvärdet har gått upp från 117 till 126 sedan i januari  (Woop, normalt!) vilket borde tyda på att inflammationen och därmed småblödningarna är i schack. Jag verkar ha en lindrig form av ulcerös kolit som troligen har utlösts av att jag använt antiinflammatorisk smärtlindring under 7,5 års tid mot ryggvärken. Är det inte lite ironiskt? Antiinflammatorisk medicin GER inflammation. Nåväl. Återbesök blir det om ett år om allt rullar på och jag mår bra. Jag fortsätter med Pentasa (en påse dagligen om det funkar fint, två om det behövs) i åtminstone ett år. Tydligen är den första tiden  viktig för att förhindra återfall. Vad jag förstod kan man sedan prova att trappa ut och se hur det fungerar. Jag ska undvika smärtstillande läkemedel som är antiinflammatoriska (NSAID) och istället ta Alvedon vid behov. Skulle jag få värk som inte släpper med alvedon kan jag ta något NSAID-preparat någon enstaka gång utan att det är kris. Nu har jag klarat mig utan annat än  någon enstaka alvedon i 6 veckor. Fantastiskt egentligen! Förstår inte hur det gått till, men jag är glad för det. Mina ständigt återkommande farhågor om att doktorn ska vara ointresserad och dryg grusades, han var väldigt sympatisk. So far so good. Nu håller vi tummarna att magen fortsätter må bra ♥

Kommentera

