Joggningssäsongen har startat

IMG_8795

En svettig men nöjd selfie efter ett 5kilometerspass. Jag klarade det på under 40 minuter tack och lov. Det är något av ett minimikrav för mig faktiskt! Drömmen om att klara det på 30 minuter kvarstår som vanligt men det är en lång väg dit. Nu när blodvärdet är bättre (men ännu inte helt ”normalt”, morr..) finns det i alla fall lite bättre förutsättningar än innan. Det var i lördags kväll som jag fick ett ryck och stack ut. Hade väl egentligen inte något direkt mål men när jag ändå var igång var det lika bra att försöka lyssna klart på poddavsnittet, och när tiden började närma sig 40 minuter och distansen 5 kilometer bestämde jag mig för att jag slutar när jag nått det som inträffar först.

IMG_8830

I måndags var det dags igen. Denna gång inspirerad av Lofsan som hade snackat kom igång- löpning på Nyhetsmorgon. Jag körde ett pass med enminutersintervaller i 20 minuter, och försökte att pressa på i löpintervallerna. Det gick bra och det var helt klart överkomligt. Tanken från Lofsan var att köra 10 minuter uppvärmning, 20 minuter med intervaller (1+1, 2+2 eller 4+4, efter förmåga) och sedan 10minuter nedvarvning. Jag hoppade det första och det sista pga tidsbrist men får testa det någon gång. Låg på ungefär 5,45-6,00 min/km i intervallerna vilket jag är nöjd med. För 1,5 år sedan när jag körde samma längd på intervallerna och med längre vila låg jag på närmare 7,00 min/km.

I slutet av april drar I´m a runner-loppet igång igen och i år ska jag försöka hänga med från början!

Kommentera

