Tankar (om) järn

IMG_8479.JPG

Jag har ju haft järn- och blodbrist. Har kanske fortfarande! Frågan är hur länge det varit så egentligen. Rätt länge tror jag, om man tittar tillbaka på gamla provsvar. I augusti låg hb på 90 (ska vara minst 120) och serumjärn på 3 (ska ligga mellan 9-34). Stoppade i mig en herrans massa järntabletter, magen kraschade men hb steg till 99. På grund av min magreaktion beslutades det att järnet istället skulle ges intravenöst och innan jul fick jag fem infusioner. Jag väntade mig en ganska kraftig höjning av mina värden efter kuren men blev förvånad att hb endast gått upp till 107, serumjärn till 4 (eller om det var 5?). Ferritin låg på 50 vilket är inom referensintervallet men åt det lägre hållet. Läkaren verkade nöjd, men jag bad att få en kur till med infusioner för att åtminstone komma upp i normalvärden. Nu sitter jag här och får min andra dos i den här kuren, sjunde infusionen totalt. Förhoppningsvis ska det väl sluta läcka ur mig nu när orsaken behandlas! Igår var jag på gymet och tog en sväng på löpbandet efter styrketräningen. Sprang i 10 minuter utan alltför stor ansträngning. Har inte sprungit alls på månader. I våras/somras lyckades jag komma upp i 10 minuter efter ganska många pass och det var väldigt jobbigt. Så något verkar ha hänt i kroppen. Det är inte så tokigt att få upp blodvärdena till mer normala. En kan må lite bättre då!

Kommentera

