Snabba tankar om magen och kost

IMG_8463

Med snöstormen vinande utanför (den har i och för sig lugnat sig väldigt mot för ett par timmar sedan) har jag kurat upp mig i soffan och läser på om kost och inflammatorisk tarmsjukdom. Visst tusan måste det man stoppar i sig påverkar hur tarmen och resten av kroppen mår? Känns självklart för mig. Sammanfattningsvis har jag kommit fram till följande genom min högst icke-vetenskapliga googling (obs, väldigt generaliserat och spontana intryck):

– läkare verkar tycka att det inte spelar så stor roll vad man äter vid den här typen av sjukdomar

– det verkar som att folk blir hjälpta av att utesluta typ mjöl, mjölk och socker. Vissa har helt blivit av med inflammation i tarmen och även värk i kroppen.

– probiotika verkar ha en skyddande effekt på tarmen genom att minska inflammation och öka tillväxten av tarmslemhinnans bakterier vilket leder till läkning

Har tänkt på det här med kost länge (då jag själv känt att mjöl i olika former inte riktigt är min grej), men har inte riktigt kommit mig för att ta tag i det. I och med att min tjocktarm nu är inflammerad blev jag peppad att läsa på lite mer. Det här ska jag definitivt undersöka vidare. Bland annat ska jag kolla närmare på IFD, inflammation free diet, ett system där man vetenskapligt har beräknat olika livsmedels påverkan på inflammation i kroppen (hämmande/ökande).  Ska även diskutera med läkaren vid återbesöket på mag-tarm om ett par månader.

För övrigt verkar det som att medicinerna har börjat ha effekt på tarmen. Det känns bra.

En reaktion på ”Snabba tankar om magen och kost

  1. Det där med vad folk upplever sig vara hjälpta av är ju lite sisådär trovärdigt… Det du själv känner funkar kan ju vara en bra start, men det är nog riktig medicin som kommer göra den stora skillnaden skulle jag gissa. Den funkar ju oavsett om du tror på den eller ej.

Kommentera

