Året som gick – en sammanfattning

Underbara Clara gjorde en årssammanfattning på sin blogg för någon vecka sedan. Tyckte den var rätt kul så jag hakar på! Har för mig att jag sett liknande grejer i andra bloggar också.

Gjorde du något 2014 som du aldrig gjort förut? Usch vad tråkigt, jag kan inte komma på något! Det skulle vara  att jag var med i två femkilometerslopp under en och samman vecka då. Blodomloppet på tisdagen och I´m a runner-loppet på söndagen.  Jag hoppas förresten att I´m a runner-loppet kommer tillbaka 2015! Jo, så hade jag ju 20-årsjubileum med mina vänner också. Det var första gången!

P1020671

Genomdrev du någon stor förändring? Räknas renovering som förändring i det här sammanhanget? Vi tog tag i våra vilande projekt mitt i sommarhettan och slutförde äntligen världens längsta renovering. Så otroligt tillfredsställande och sinnesfriden infann sig äntligen hemma. Så glad för det! Nu är hela lägenheten, utom badrummet, i fint skick!

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år? Ja flera! Det har varit konstant baby boom de senaste fem åren.

IMG_7847

Vilket datum från år 2014 kommer du alltid att minnas? Men herregud, det här har verkligen varit ett icke händelserikt år för mig!. Men det är några dagar kvar, än finns det tid för överraskningar!

Dog någon som stod dig nära? Nej. Det är jag väldigt tacksam för.

Vilka länder besökte du? Jag tror faktiskt att jag inte varit utomlands i år. Vi åkte inte ens till Gotland (jo jag vet att det ligger i Sverige). Mer resor nästa år känner jag! Filar just nu på en resa (solsemester) i februari. Har ett enormt längt efter sol och värme! Skulle gärna vilja resa till New York också.

Bästa köpet? Men ja! Vår nya robotdammsugare måste jag säga. Gör ett fantastiskt jobb och vi har rent och fint hemma utan större ansträngning än att tömma dammbehållaren. Synd bara att den inte tar sig in i badrummet för där är det ju döden att städa..

Gjorde någonting dig riktigt glad? Att mina små kusiner (som inte är så himla små längre) är såna fina och kloka killar. Bästa 13- och 9-åringarna som finns. Och att vi slipper omval i mars kom som en bonus så här på sluttampen av året!

IMG_7969

Saknar du något under år 2014 som du vill ha år 2015? Träningen! Jag har haft ett dåligt år rent fysiskt med värk, blod- och järnbrist, magbekymmer och så vidare så träningen har jag inte riktigt fått till. Jag hoppas att jag får rätsida på allt nu och kan satsa på träningen igen så som jag gjorde 2013. Mådde så bra av det!

Vad önskar du att du gjort mer? Träffat vänner. Det är så bekvämt att åka hem direkt efter jobbet och pusta ut i soffan men det är egentligen väldigt tråkigt. Har nog dragit mig undan lite. Att ta en fika efter jobbet i nån timme ger så mycket energi och så är det ju faktiskt väldigt trevligt att ses. Det ska jag bli bättre på 2015.

IMG_7044

Vad önskar du att du gjort mindre? Suttit med datorn i knät i soffan. Spenderar många timmar så vilket egentligen inte ger så mycket. Det är ofantliga mängder tid som kan läggas på annat, typ träning och vänner, stugan, hitta på något med Klas, ringa till farmor och så vidare. Mer kvalitet, mindre slappa alltså.

Favoritprogram på TV? Så mycket bättre, helt klart. Feelgood-tv när den är som bäst. Älskar att få en helt annan bild av deltagarna (nästan uteslutande till det bättre) mot vad jag hade innan och det är ju så kul med alla nya versioner av låtarna. Vissa får sig verkligen ett lyft! I år tyckte jag nog att Orup gjorde de bästa tolkningarna.

P1020833

Bästa boken du läste i år? Haha alltså jag har blivit så galet dålig på att läsa. Somnar så fort jag försöker. Den bok jag kommit längst med är The Secret Gardener av Elin Unnes. Riktigt rolig bok om odling. Nu är den utlånad till svärmor men ska ta nya tag med den i vår.

Största musikaliska upptäckten? Det är ju alltid så svårt att komma på så här på rak arm. Tror inte jag hittat några nya galet bra band, och jag har inte upptäckt någon dolts talang hos mig själv i år heller. Jag får väl säga nyaste skivan med Kent, Tigerdrottningen.

Vad var din största framgång på jobbet 2014? Att få ordning på alla gamla journaler som legat och väntat på att bli arkiverade. Och att vi fick upp bra hyllor till förvaring. Bättre ordning rent allmänt, men det finns mycket kvar att göra! Smågrejer kan tyckas, men det gör så mycket för arbetsmiljön.

Största framgång på det privata planet? Jag vet inte, det står still i skallen. Ibland vet man nog inte sånt förrän efter ett tag så jag väntar på att komma till insikt!

IMG_8337

Största misstaget? Jag har låtit stressen på jobbet påverka mig alltför mycket och jag har låtit det gå ut över min fritid. Använt det som en ursäkt för att åka hem och slappa i soffan. Det är inte så himla lätt att låta bli att påverkas. Frågan är om  det ens går. Men det går att ta några djupa andetag och inse att det inte går att göra allt så bra som man vill, just då. Det kommer en tid när det lugnat sig och allt som blivit liggande kan tas om hand.

IMG_7905

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år? Lite ledsnare skulle jag nog säga, med tanke på att jag haft en del åkommor som påverkat mig negativt.

Vad spenderade du mest pengar på? Förutom det mest självklara som mat och boende har jag nog lagt mest pengar på inredning och stugan. Men inte jättemycket. Önskar jag kunde säga resor eller träning med PT eller något annat skoj.

Något du önskade dig och fick? En bra löneförhöjning. Den satt fint.

Något du önskade dig och inte fick? En New York-resa. Det hade varit skoj att komma iväg.

P1030043

Vad gjorde du på din födelsedag 2014? Det var en lördag. Lyx med ledigt! Vaknade och fick paket av Klas. Biljett till premiären av Flashdance, fina burkar och en kettle bell. Sen var vi hemma och donade inför kräftskiva hemma med vänner på kvällen. Det blev en riktigt trevlig fest tycker jag! Dagen innan bjöd mamma oss på restaurang i present.

Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre? Fler roliga grejer som resor och nya upplevelser. Med positiv input helt enkelt. Kanske någon rolig kurs eller utbildning. En yogaurs hade nog gjort mig gott.

P1020333Vad fick dig att må bra? Att gå barfota på gräset på kollo, sommarvärmen när den väl kom, mina korta stunder av flow i träningen, att renoveringen blev klar, att få avsluta projekt på jobbet.

Vem saknade du? Några vänner som jag lite tappat kontakten med.

P1030047

De bästa nya människorna du träffade? Träffar nya människor mest hela tiden, främst genom jobbet, men det är inte många som man får en relation till. Men en kompis till Klas har träffat en ny flickvän och henne gillar jag mycket. Mysig och positiv tjej.

Mest stolt över? Att vi tog oss i kragen och fick klart renoveringen tror jag faktiskt.

Högsta önskan just nu? En frisk och stark kropp, fred på jorden och en skön solsemester i januari/februari. Ungefär så. Det vore lycka. Och så önskar jag mig att det blir lugnare på jobbet och att mina kollegor stannar kvar så att vi får fortsätta jobba tillsammans. Och att de jag älskar får må bra.

P1020713

Vad tänker du göra annorlunda nästa år? Prioritera träning, hälsa, vänner och roliga saker. Skratta mer. Göra något som jag inte gjort förut så att jag kan ge ett roligare svar på fråga ett nästa år!

2 reaktioner på ”Året som gick – en sammanfattning

  1. Pingback: Mitt 2015 | lifebymanda

  2. Pingback: Om 2016 – lifebymanda

Kommentera

