På besök hos Lundströms hundar..och katter, hästar, höns tuppar, marsvin, kaniner och ödla

Ja igår åkte vi på utflykt till Lundströms zoo. Bättre sätt att spendera sin lördageftermiddag finns inte om man som jag är tokig i djur. Hade jag varit barn hade jag nog velat flytta in, alternativt velat åka på läger på sommarloven. På Heden, mitt i skogen, bor Malin och Bosse med alla djuren. Anledningen till vårt besök igår var att de fått hem två vackra hästar. En mor och en dotter som omhändertagits och haft turen att finna ett hem hos dessa underbara människor. Malin kommer säkert att berätta om hästarna och deras historia på sin blogg framöver, men just nu har de fullt upp att komma i ordning med allt nytt.

IMG_8214
Vi började med att hälsa på hästarna. Vackra, fina hästarna. Mjuka mular och den mysiga doften. Det är synd att jag så sällan umgås med hästar, för jag blir lite feg. De är ju så stora, och jag har respekt för dem. Men det var härligt att få klappa lite och mata med morötter. Vi tog en skogpromenad med flickorna som fick beta och sträcka på benen.

IMG_8211

P1030603

Hundarna mötte oss i hallen när vi kom in efter skogspromenaden. Massor av hundar, den ena gladare än dem andra. ”Heeeeej! Välkomna till oss.” ”Kolla jag har fått ett tuggben.” Kolla jag kan tugga på din arm!” Åh jag vill pussa dej i ansiktet, guva mysigt” ”Titta på mej´rå, jag är jättefin och har fått lång päls” ”Jag är sååå glad att ni är här! Kolla vad stor jag blivit sedan sist.” Underbart! Det var hundar överallt. Tyvärr har jag ingen bild av dem (det hade bara blivit ett virrvarr av svansar och öron som for omkring).

När vi klarat oss förbi flocken av hundar tog vi oss in i köket för att fika. Där väntade katterna. Gulliga, fina katterna. P1030604

”Välkomna” sa Vilse. ”Jag har gjort fika till er. Kokat kaffe och bakat bullar. Ni vill väl ha kaffe?”

P1030612

Alfons var mest intresserad av bullarna. Och pappret under bullarna. Och allt annat också för den delen. Full fart.

P1030619

Syrran Smilla busade under bordet och for runt som ett skållat troll. Fröken Nemi (som vi inte lyckades få något bra foto på) höll sig på sin kant och betraktade spektaklet på avstånd.

P1030626

Hönorna (och tupparna) var bara ägg när vi var här sist. Då hörde vi dem pipa inuti sina vita hyddor och de kläcktes under natten efter att vi åkt därifrån. De har blivit jättestora! Har ingen bild på just den skocken som kläcktes då, men de här brudarna (och grabbarna?) fastnade på bild. De är några veckor yngre, också jättestora och har både buskiga polisonger och fjädertofflor på  fötterna. Så fina! De väntar på ett fint hönshus att flytta in i.

När vi kom hem framåt kvällen kändes plötsligt vår skock katter inte så stor. Perspektiv på tillvaron!

Kommentera

