Stadskatter

P1030542

En sak som alltid gör mig lite sorgsen är när jag ser en utekatt mitt i stan. Min första reaktion är alltid ”men lilla vän, vad gör du här?”. Jag kan för mitt liv inte förstå hur man törs släppa ut sin lilla katt ensam bland bilar, bussar, cyklister och annat livsfarligt. Känns som ett lätt sätt att bli av med sin lilla älskling. Inte ens här där vi bor, en bit från centrum skulle jag vilja se en katt ströva fritt. Nej, katter i stan ska vara innekatter om ni frågar mig. Och balkongen ska vara innätad. På landet får de gärna lubba runt i naturen och fånga möss och fjärilar, men i stan känns det bara som galenskap. Man måste vara rädd om det finaste man har.

Kommentera

