Mina brudar

IMG_8005

Augusti 1994. Det är tjugo år sedan. Så länge har jag känt mina brudar. Vi började i samma klass i sjuan och allt eftersom tiden gick flätades vi samman till en grupp. Sofia och Sara var klasskompisar sedan tidigare. Marias och Sofias mamma gamla polare. Nina och jag fann varandra ganska snabbt, och sen trillade Sanna in som en bonus på vårterminen. Där någonstans hade vi sammanfogats till en något spretig men samtidigt väldigt nära grupp. Sex personer som sprang på stan på lunchrasten, skrev visdomsord i varandras skolböcker, spelade anden i glaset så fort vi fick chansen, hade kodnamn för våra span och som en efter en smet ut från franskalektionen och landade i trapphuset som vi (med varierande grad av deltagande) glatt prydde med ännu flera visdomsord. Vi blev naturligtvis avslöjade och fick komma till skolan på en lördag och måla om väggarna, vilket vi enbart såg som en bonus. Umgås på helgen också, toppen! Nina hade langat en bit banan på väggen. Den fick sitta kvar och målades över av bara farten och så vitt jag vet sitter den kvar där än som en underlig knöl på väggen nära golvlisten. Men säg det inte till någon…

När jag tänker efter är det smått otroligt att vi lyckats hålla ihop under alla år. Så olika. Vi har varit nära och längre ifrån varandra i perioder, både mentalt och rent fysiskt. Men vi återkommer alltid till varandra på något vis och det känns alltid självklart. Mina brudar är som en trygg bas, de finns alltid där i bakgrunden. Jag tror inte vi släpper varandra, det tror jag inte. Inte efter så många år. För en vecka sedan hade vi 20-årsjubileum här hemma och gottade oss i gamla bilder, skrivböcker och nerklottrade skolböcker med 90-talsmusik i bakgrunden. Nostalgi på hög nivå.

Puss på er brudar.

Och kom ihåg: ”Brutala brudar pratar inte engelska, de super istället” (citat: anden i glaset)

4 reaktioner på ”Mina brudar

  1. Och ”Brutala tjejer är bäst i sängen!” Också Anden. Fina bilder också! Härligt blogginlägg Mandla.

Kommentera

