Det ska böjas i tid, det som krokigt ska bli

IMG_7950.JPGHos farmor och farfar fanns det ofta kattungar när jag var liten. De hade flera vuxna katter och dessa förökade sig, till min stora glädje,  så som okastrerade katter gör. Vilken lycka att få gulla med de små kissarna! Min favorit var Tussan som var så söt i sin långa och rufsiga päls, och Rutger knorrhane såklart. Orange, knorrande och alldeles underbar.

sc001e036513

Men det var inte alltid gull och rosaskimrande. En kattmamma med ungar bär jag för alltid med mig i form av ett litet ärr på överläppen. Hon blev nog orolig att jag skulle knycka hennes ungar där jag satt och stirrade rakt ner i lådan så hon lappade helt sonika till mig. Skön reaktion kan jag tycka. Det är det jag gillar med katter. Raka rör och gränslös kärlek när man förtjänar den. I rättvisans namn måste jag ju säga att det inte var kattmamman på bilden som smällde till mig. Hon verkar ju rätt cool som lät mig mysa med hennes unge, fast såklart under uppsikt.

sc001e036514

Bland de vuxna katterna fanns stora, svarta, vackra och otroligt gosiga Evert som blev ungefär hundra år gammal och en lång rad andra katter jag inte minns namnet på. Evert åt gurka, vilket jag tyckte var hysteriskt kul. Nu finns bara Malte (Farmors ”dosedubbe”) och underbart vackra mamma Wilda kvar. Trots att jag tyckte så mycket om katterna hos farmor och farfar minns jag inte att jag nånsin tjatade om en egen katt (dock om alla andra möjliga och omöjliga djur. Jag hade ganska många hemma till slut, men mer om det en annan gång!). Mina föräldrar minns säkert annorlunda! Jag har hur som helst tagit igen det med råge som vuxen. Ni vet ju alla hur det gått sedan jag skaffade mina första egna katter, Malva och Mynta, för åtta år sedan…

2 reaktioner på ”Det ska böjas i tid, det som krokigt ska bli

  1. Å Manda, du skriver ju så mysigt och bra! Till och med jag blir ju sugen på att skaffa katt!

    • Tack Harry! Kan verkligen rekommendera en kisse, eller flera, som familjemedlem. Mycket mysiga djur 😺 Hoppas du har det bra!

Kommentera

