Chiapudding

P1030369

Efter att ha läst om chiapudding i en massa olika bloggar var jag bara tvungen att testa det själv. Än så länge har jag bara provat en variant, men jag är såld. Så gott, och jag får en bra känsla i magen när den lagt sig tillrätta där nere. Det största minuset är att den tyvärr inte är särskilt mättande, men som ett litet mellanmål eller som ett komplement till ett större mellanmål funkar den fint!

Jag har gjort min pudding på 2 dl mandelmjölk, 3 msk chiafrön och 1-2 tsk vaniljsocker. Blanda allt och rör ofta i början så att det inte klumpar sig. Det ska bli en jämn smet. Låt stå i kylen ett tag eller över natten. Idag åt jag den med mammas nyplockade hallon (de sista för i år!?) och mosad banan. Även jättegott med banan och blåbär. Idag hittade jag ett recept på en variant med kakao. Mmm, det måste jag prova!

P1030365

Här kan du läsa mer om chiafrön, låter ju som värsta supergrejen! Kom bara ihåg att tugga fröna för annars kan inte kroppen ta upp nyttigheterna. Har även läst att man kan krossa fröna innan de läggs i blöt, men har inte testat själv. Det är kanske smidigare? 

Kommentera

