En lampfot

IMG_6927

Ibland kan jag inte låta bli att förundras över  hur saker och ting faller på plats. Eller sker. Vägg i vägg med jobbet finns en liten butik som säljer begagnade möbler och annan inredning. De senaste veckorna har jag haft span på en lampfot som jag tänkt att jag skulle kika lite närmare på, men det har inte blivit tillfälle. Antingen har det varit stängt, eller så har jag inte haft tid. En lampfot som jag tänkte kunde vara fin att bara sätta en snygg glödlampa på, och låta vara så. Har sett det på nätet och inspirerats. Kanske spraymåla den i någon färg eller nyans som passar bättre hemma hos oss.

Hur som helst så gick jag förbi igår när jag jobbade, och såg en så fantastiskt fin mintgrön pinnsoffa som jag bara var tvungen att kika in och berömma. Fick veta att det var en Carl Malmsten-soffa, och att butiksägarinnan nyligen köpt den alldeles för dyrt. Helt underbar och den hade gärna fått följa med hem om jag haft obegränsat med pengar och plats. Av någon anledning fortsatte hon berätta om en lampfot som hon köpt in, som hon för sent upptäckt hade en liten spricka vilket gjorde att hon inte kunde sälja den. Hon visade den för mig, och det var ju den foten jag spanat in. Eller åtminstone en väldigt lik. Jag är osäker. Jag frågade vad hon ville ha för den.  ”Ingenting” svarade hon. ”Du får ta den om du vill ha den”. Jag var såklart inte svårövertalad. Men tänk ändå vad lustigt. Och hon hade ju ingen aning om att jag ville ha den. Är det inte lite fascinerande?

Nu ska jag fundera på hur jag ska piffa till den. En annan glödlampa ska den såklart få. Men färgen, vad ska jag göra av den? Just mässing har jag lite svårt för. Tänker mest Finlandskryssning, men koppar kanske? Eller en pastell? Svart eller vit? Jag får nog suga på den ett tag..

Kommentera

