Renovera ryggen

IMG_6568

Ett extra arbetspass i lördags  ledde till att jag plötsligt blev ledig idag (måndag) istället. ”Why not passa på och gå till naprapaten?” tänkte jag, och lyckades knipa en tid. Jag har ledsnat på mitt ryggskott för det hämmar min träning och det känns onödigt och tråkigt. Jo men tack och hej vad ländyggsmuskeln  (quadratus lumborum) var ilsken. Fick också bekräftat det jag misstänkt att mina ryggbesvär hämmar funktionen i sätesmusklerna, vilket leder till att jag har svårt att få ”kontakt” med dem i träningen. Roligast var ändå kommentaren om min mage. ”Men du har ju fått magmuskler. Shit, nu fick jag rysningar:” Det börjar visst ge lite synliga resultat trots allt 🙂 Jag har knappt kört några rena magövningar utan mer övningar som p.g.a. instabilitet kräver att magen aktiveras för att man ska hålla balansen. Vet inte om det där blev en korrekt beskrivning, men ungefär så. I alla fall, nu har jag fått i uppgift att stretcha ryggen i en rotationsövning och genom att rulla på en s.k. foam roller. Det var jätteläskigt för det kändes som att ryggen skulle gå av, men jag tror nog det är himla viktigt för mig. Kanske ska köpa mig en sån. Jag frågade om han träffat nån som är så stel som jag. ”Nä, ingen tjej” blev svaret. Haha. Så, uppmjukningsövningar it is.

Eftersom jag skulle till naprapaten idag, tänkte jag till igår. Jag insåg att jag troligen skulle rådas att inte träna samma dag som behandlingen. Det, i kombination med att soffan höll på att äta upp mig och mina rastlösa ben, gjorde att jag  förvånande nog tog mig till gymet på söndagkvällen. Min förhoppning om att det skulle vara lugnt där grusades, men det var betydligt lugnare klockan halv fem efter jobbet. Hm, envisa nyårslöften i år 😉

Och som vanligt är det inte katten på bilden som har skrivit inlägget. Hon är bara söt och gullig. Min lilla Malvagos. 

Kommentera

