En till beanie

IMG_6098Jag virkade ju en rosa mössa för ett tag sedan. Trots ett väldigt enkelt mönster hade jag lite problem längs vägen (har så svårt att följa mönster om jag inte ser bilder samtidigt) så jag tar mig friheten att komplettera mönstret med några små förklaringar.  Mönstret hittar du här. Hur man virkar de olika maskorna får du googla om du inte kan 😉

Jag har använt garnet Carolina och virknål nr 3. Istället för 47 maskor startade jag med 57 eftersom jag använde en mindre nål. Jag har virkat 41 varv på min första mössa (den rosa) och 38 på den svarta. Ändå blev den svarta större så jag körde visst lite lösare den här gången!

IMG_5776Första gången jag provade blev det så här. Men eftersom det stod i kommentarerna till mönstret att den skulle vara lite sned i ena kanten reagerade jag inte så mycket förrän jag virkat ganska långt och inte kunde begripa hur jag skulle få det till en mössa. Jag hade missat att virka i den sista maskan som var svår att se, så var noggrann där.

IMG_6079Så här ska det se ut!

IMG_6083Sen virkar du ihop ändarna så att det blir en tub.

IMG_6099Jag tyckte hålet i toppen blev väldigt stort, men när man börjat virka ihop det gick det snabbt! Ungefär så här bör det se ut på toppen när du är klar. Lycka till!

Kommentera

