När jag ändå är igång och överraskar

Jag är inte direkt något fan av att laga mat. Tycker det är svårt att komma på något att laga, och själva lagandet är inte särskilt kul. Men bara för att jag tycker så mycket om maten jag lagade idag (som jag även planerat och inhandlat, gud jag överraskar gånger tre idag) ska ni få receptet. Eller ni ska få veta vad det är i den, och hur man lagar. Inga exakta mått. Jag gjorde som de stora kockarna och gick på känsla. Visst går de på känsla?

IMG_3115Tomater. Minst två per portion. Skär bort lite i botten så att de kan stå stadigt. De ska nämligen fyllas. Skär inte bort riktigt lika mycket som jag tog bort här.

IMG_3116Kärna ur tomaterna.

IMG_3119Skär purjolök i strimlor. Ungefär så här mycket. Kanske lite mer. Jo, lite mer. Jag fick kompletterinsskära lite mot slutet. Här ser ni också att tomaterna ska läggas i en olivoljeinsmord ugnsform.

IMG_3120Gör likadant med soltorkade tomater. Jag som inte ens gillar soltorkade tomater, men de här blir så goda när de krispat till sig i ugnen.

IMG_3125Stek purjolöken lätt i olivolja. Den ska bli glansig (blir den inte det av oljan och inte av stekningen?)

IMG_3128Släng i tomaterna. De soltorkade alltså.

IMG_3121Och, jag höll på att glömma! Cous cous. Jag gjorde för ungefär 6 personer när vi skulle ha matlåda också. Man kan med fördel göra lite till, för att bli mätt.

IMG_3129Häll cous cousen i stekpannan.

IMG_3131Krydda med salt, peppar, chilipulver och saffran. Det är saffran som gör det. Jag hade i två påsar.

IMG_3132Klart för ugnen!

IMG_3133Kör i ugnen tills tomaterna blivit varma och allt fått en krispig yta. Et voilá, dags att förtära!

Så, nu har jag chockerat för flera dagar framåt. Planerat. handlat, lagat mat, diskat OCH lagt upp ett recept på bloggen. Det har väl aldrig hänt förr.. Tur att jag har en sambo som gillar att laga mat och som dessutom är duktig på det. Kolla in hans blogg med Gordon Ramsay-recept!

Som om inte matlagningen var nog så rörde jag även ihop två burkar med äppelmos mitt i matlagningen. Simultanförmåga, say no more…

Kommentera

