Katterna har fått sysslingar

Min kusin har blivit jourhemsmatte till två kattjejer via Samvetet. De flyttade in för en dryg vecka sedan och jag fick träffa dem i torsdags. När jag kom dit trodde jag knappt att det fanns några katter i lägenheten för de syntes inte till. Det är jag i och för sig van vid eftersom våra små fegtroll gör likadant när någon ringer på dörren.

IMG_2560Ganska snart smög sig den ena fram, hon tittade nyfiket på håll. Lekte lite med en skramlande pälsmus som jag tagit med. Gulligulli.

IMG_2574Den andra raringen bodde i köket under en kartong. En liten gumma med stora ögon som lyste i mörkret, rädd för oss. Här har vi precis lyft på kartongen för att ge henne en något öppnare plats att ligga på, där man successivt kan närma sig henne lite smidigare. Hon hade kurat i lådan i flera dagar, och nånstans måste man ju börja. En stol med en filt över blev perfekt. Då kan man bit för bit flytta filten och lite lättare nå henne för att vänja vid klappar och sällskap.

IMG_2573Ganska snart hade nyfikna katten med pälsmusen tinat upp och vi blev kompisar. Jag fick lyfta och gosa. Och tro mig, den här tjejan kan spinna. Högt och ljudligt. Så otroligt söt. Jag missade en buss för att hon var så rar att klappa på. Välkomna Yana och Neva, jag gillar er! Och tack Sofia för trevligt sällskap och god middag, det gör vi om snart!

Kommentera

