Upp till kamp..

IMG_2539Efter jobbet tog jag långa benet före (kom iväg lite sent som vanligt) och begav mig till Akademiska sjukhuset för att tillsammans med några hundra andra demonstrera mot nedskärningarna som pågått alldeles för länge. Denna vecka försämras läget ytterligare och nu får det faktiskt vara nog.

IMG_2542Jag ledsnade ju och stack för ett och ett halvt år sedan men ville ändå stötta mina kollegor som kämpar kvar på sjukhuset som en gång i tiden var ett sjukhus av rang. Nu vet jag inte..ett sjunkande skepp? Sen är det ju faktiskt så att vi på mitt jobb också drabbas av neddragningarna eftersom patienterna skickas hem allt tidigare och i allt sämre skick. De ska bo hemma i sina egna lägenheter, ofta ensamma med hemtjänst. De har ofta hög fallrisk och hög risk för inaktivitet. Kanske är de snart tillbaka på sjukhuset och då blir inläggningsorsaken inte sällan ohållbar hemsituation. Då har de kostat pengar två gånger på sjukhuset, tagit upp platser två gånger och så vidare..

IMG_2543Nej, det är dags att börja tänka längre än nosen räcker. Planera långsiktigt och hållbart. Och till dess uppmanar jag mina nära och kära att låta bli att bli inlagda på sjukhuset, för det är inte riktigt patientsäkert nånstans..det vågar jag nog påstå. En eloge till er som kämpar vidare!

Kommentera

