Hemmagjorda protein bars

Igår, efter att ha tänkt göra det i ungefär två månader, fick jag äntligen ändan ur vagnen. Jag hittade receptet på Snapgiude (”Prepare High Protein Biscuits With No Added Sugar”), köpte hem grejer och sen hände absolut ingenting. Så himla typiskt mig. Åh ibland blir jag så trött. Men igår fick jag i alla fall till det. Tanken är att jag ska kunna ha dem som snacks på jobbet och efter träningen. Jag är ju hungrig ungefär jämt, och vill verkligen lägga på mig litegrann, men det är svårt att hitta saker som är nyttiga samtidigt som de går att ha i väskan en hel dag utan att de blir dåliga. Vi får se om de här barsen (barerna?) håller måttet!

Först vispade jag äggvitor till ett hårt skum.

Sen kliade jag mig i huvudet och undrade vad jag ska göra med 10 äggulor. Antagligen ingenting.

Sen glömde jag bort att fota så ni får inte se alla eller ens några fler steg. Men ni kanske kan se det framför er? Jag hackade mandlar, skar plommon i bitar, teskedade kanel och bakpulver, hällde mandelmjöl och sesamfrön, rörde ihop allt. Gräddade i ugnen (175° i 20 minuter, ta kortare tid och lite svalare i en varmluftsugn) och…

..så blev det så här! De blev lite torra men väldigt studsiga och roliga i konsistensen. Man kan absolut ha i mer frukt. Det ska jag ha nästa gång jag gör dem..nån gång framåt vårkanten! 

Innehåller 10 äggvitor, 1 tsk bakpulver, 1 tsk kanel, 100 gram mandlar (eller nötter), 150 g torkade plommon, 200 g riven kokos, 100 g russin, 100 g mandelmjöl och så slängde jag i lite skalade sesamfrön också! Jag kan tänka mig att det är gott att blanda i torkade aprikoser.. Testa gärna och tala om vad som blir gott!

Kommentera

