Enlighten me

Idag kom det en kallelse till blodgivning i vår brevlåda. Inte till mig dock. Jag skulle gärna vara blodgivare, men med tanke på att mitt blodvärde brukar vara långt nere i källaren så känns det inte speciellt klyftigt att ge bort flera deciliter med jämna mellanrum. Jag får inte helt enkelt. Men nu var det inte det vi skulle prata om.

Läs vad det står på lappen ovan. Jag fastnade för ”..och behärska det svenska språket..”. Varför i hela friden måste man kunna prata svenska för att få ge blod? Får man ge blod om man endast kommunicerar via teckenspråk? Ligger jag där och förblöder så ger jag faktiskt blanka tusan i om min blodgivare pratar persiska, engelska eller svenska. Finns det någon smart förklaring till det här? Jag blir väldigt nyfiken.. Sen har vi det här med att homosexuella män inte får ge blod och det känns ju också väldigt underligt måste jag säga. Allt blod testas ju för sjukdomar så det borde vara samma för alla. Jag hoppas att jag är dåligt uppdaterad och att den restriktionen tagits bort.

Slutligen vill jag uppmana alla som får att gå och lämna blod. Ni gör stor nytta, och det tar inte särskilt lång tid. Och man får fika och underliga trosor som man kan skänka till välgörenhetsorganisationer. Off you go!

Kommentera

