Ni får ursäkta, men det blir ett till inlägg om stugan

Äntligen blev det helg, och finväder också. Underbart stugväder. Jag älskar såna här klara höstdagar som det varit nu. Så himla synd att det blev två halvdagar p.g.a. jobb för min del. Jag hade gärna varit där länge, länge och grävt i jorden. Jo jag kan gräva nu förstår ni. I början av säsongen höll jag på att gå av bara av att hålla i en spade. Nu har jag  grävt hål efter hål. Idag har jag äntligen fått påbörja mitt projekt ”lila rabatt”. Alldeles vid grinden finns en jordplätt där det i princip bara har bott en gul rosenbuske. När vi flyttade in i stugan bodde där också en himla massa ogräs. I rabatten bredvid jordplätten växte två plantor med fantastiskt fina lila blommor i olika nyanser. Hela sommaren har jag längtat efter att få göra hela ytan till ett lila hav, men man ska ju inte flytta blommor när som helst. Men nu har jag alltså börjat.

Man ser inte så bra på bilden, för de mesta blommorna har blommat ut. Men nästa sommar, då ska ni få se vad fint jag har gjort. Och de kommer blomma i olika etapper. Så finurligt uträknat är det. Jag är inte helt klar som synes. Det ska till lite lägre lila blommor framför, kanske någon lavendel och en annan lila blomma som finns i en av våra andra rabatter.

Den där gula rosen som bodde på plätten förut har fått flytta rakt över gången till sin kompis, den andra gula rosenbusken. Det är nämligen så att hittar man något i en av våra rabatter så kan man ge sig den på att en likadan planta finns på andra sidan gången. Symmetri på hög nivå. Nu ska vi röra om i den grytan..

Annars beskär vi fruktträd och plockar äpplen. Två av tre träd är plockade, och de gav väl inte så himla mycket frukt. Tack och lov för det! På träd nummer tre däremot, där kan vi snacka jumboskörd. Tänk plommonskörden fast med äpplen. Vi plockade alltså 40-50 kg plommon om nån råkat missa det. Det tar nog några veckor till innan äpplena är helt mogna, men sen lär vi ha en plan för att ta hand om allt. Jag tänker äppelmos och äppelmust. Hjärtat tänker äppelvin. Jag är inte helt positiv till ännu en tunna med ”bulululub” i arbetsrummet (så låter det när hjärtat gör plommonvin). Vi får se vart vi landar!

Kommentera

