Om höften

Ni minns kanske min höft/ljumske som krånglat de senaste två åren? Det har knäppt och det har gjort ont. Det har blivit lite bättre på sista tiden, men jag har fortfarande svårt att springa och göra vissa rörelser. Stretchövningarna jag fick av naprapaten har underlättat en hel del, men det där sista vill inte försvinna. Jag gjorde en slätröntgen i somras som endast visade ”en mycket lätt ledförslitning”. Jaha, början till artros alltså. Kul jul. Hej ålderdom, jag trodde inte du skulle komma så snart.

Men så gjordes även en magnetröntgen, eftersom jag ville få utrett om det var något annat som skulle kunna orsaka förslitningen. Den undersökningen visade heller ingenting utom ”en mycket lätt ledförslitning”. Man kunde dock inte se någon inflammatorisk aktivitet i leden, vilket såklart kändes bra. Jag var ju rädd att den reumatiska skiten skulle ha satt sig i höften också. Troligtvis ingen atros alltså. Okej. Ingen artros. Inget fel. Vad är det då som gör ont? Jag fick en remiss till ortopeden för en second opinion och där var jag idag.

Doktorn hade tittat på röntgenbilderna, och läst om mina besvär. Han tyckte att ”den mycket lätta ledförslitningen” inte var något att orda om. Den borde inte ge i princip några besvär alls. Och han sa att det mest troligt inte finns någon risk att det blir en artros av det. Men man kan ju såkllart aldrig lova. Däremot sa han att han misstänkte en annan grej. Ännu mer misstänkte han det när jag visade hur höften knäpper.

Han tror att jag kan nåt slags veck eller skada på ledkapseln som kläms in i vissa lägen. Det här är tydligen inget man kan se på röntgen, eftersom det är brosk. Det kan man kan göra är att genom titthålskirurgi kika in i leden, och om man hittar något som ligger där och skräpar så kan man plocka bort det. Nu ska han remittera mig till en ortoped som håller på med sån kirurgi, så får han fundera på om det kan vara något för mig. Så nu väntar vi på det.. Inte ha för stora förhoppningar nu, men det skulle vara så skönt om det går att lösa.

7 reaktioner på ”Om höften

  1. Lyssna med Pia,vad de brukar göra med hästarna som har lösa bitar i lederna.De åtgärdas ju och det är ju inte omöjligt att det är ngt liknande.Du är ju ingen häst men vi bör ju ha liknande uppbyggnad.Framför allt har ni ju båda rasben!

  2. Va?! Är inte Amanda en häst?? Fan va bra dom tar det på allvar!! Glöm ”den marginella förslitningen”! Det har vi nog lite till kvinns! Åh,vad jag önskar du blir besvärsfri!!

  3. Hm..jag tänkte i mitt stilla sinne att man skulle kunna jobba dan efter en titthålsoperation. Haha..vilket skämt. Nu läste jag lite info från Halmstad (det är säkert mycket mildare i Uppsala..) att man ska skutta på kryckor i 2-3 veckor och blir sjukskriven i 4-12 veckor. 6 månaders rehabilitering på det. Fast det är klart. Blir det bra kan det ju vara värt det. Blir det inte bra, not so sure.. Hahaha..garvar fortfarande åt min naivitet 🙂

  4. Pratade med Pia i går:Den lösa benbiten i leden sugs ut med titthålskirurgi och resultatet brukar bli hur bra som helst.Ett förslag:Får du inte rätt hjälp;gå till veterinären i stället,de ifrågasätter inte dina besvär.

Kommentera

