Underbara Anna

Hemma efter ännu en fantastisk konsert med Anna Ternheim. Vilken cool tjej. Jag tycker det. Hon är grym på att skriva låtar, har en röst som jag älskar och hon är sådär lugn och sig själv på scenen. Jag gillar mycket. Under konserten försökte jag komma på hur det kom sig att jag börjat lyssna på hennes musik, men kunde inte minnas. Jag är hur som helst glad för det.

Innan spelningen hade jag lyssnat igenom låtarna från den nya skivan The Night Visitor. Jag hade inte riktigt tagit dem till mig måste jag säga. Jag tyckte absolut inte att de var dåliga, men de greppade inte tag i mig så som hennes tidigare låtar gjort. Förrän på spelningen. Då föll poletten ner. Herrejissus vilka låtar.

När konserten började var det mörkt på scenen. Anna kom in och tände en glödlampa som hängde från taket och gungade under den första låten. Successivt tändes fler och fler lampor. På scenen låg persiska mattor, gammeldags fåtöljer stod uppställda tillsammans med vackra golvlampor och ett piano och i bakgrunden satt en uppstoppad schäfer (Eller var det en varg? Det låter mer rimligt, men det såg verkligen ut som en schäfer). Kul med lite annorlunda upplägg. Inte bara instrument.

Mitt under en låt vandrar en man in på scenen. Han slår sig ner i en av fåtöljerna och häller upp två glas vin. Lite senare visar det sig att det är Dave Ferguson (som bl.a. jobbat med Johnny Cash) som är en av dem som Anna samarbetat med i produktionen av hennes senaste skiva. Han och Anna sjunger sedan några låtar tillsammans och det blir så himla bra. Fantastiskt. Jag ville att det aldrig skulle ta slut.

Kommentera

