Härligt när det går åt rätt håll

Alltså, jag tror min naprapat är den bästa som finns faktiskt. Har gått där några gånger nu, tror det är fyra gånger på fyra veckor eller nåt sånt (eller om det blir det nu till veckan) och tamejtusan men jag blir bättre!

Bröstbenet som tidigare plågade mig i minsta rörelse gör faktiskt inte lika ont. Jag kan göra armhävningar! Visseligen inte ända ner i golvet, men en bit på väg. Det var inte att tänka på förut. Och jag kan göra bakvända situps (man sitter och rullar neråt), åtminstone en bit, och det är ett grymt stort steg framåt. Det är fortfarande en hel del värk kvar, men jag är så glad för alla förbättringar!

Ljumskvärken verkar bero på en väldigt kort rak lårmuskel som jag har stretchat tre gånger dagligen i över en vecka. Efter nålbehandling och inte så bekväm stretching hos naprapaten blev det klart bättre och jag kunde ta ut steget ordentligt när jag var ute på promenad efter jobbet. Det kunde jag inte förut, för det tog stopp i ljumsken och så gjorde det ont i knäskålen också. Kunde till och med få till kontraktion i rumpmuskeln när jag var ute och gick vilket inte funkade tidigare. Nån inhibering kallade han det. Nu har det blivit en aning sämre igen, men det är bättre än innan jag började gå dit.

Och bröstryggen ska vi också prata om. Så himla stel i torsdags när jag låg på bänken. Det gick inte att knaka nåt där inte. Istället blev det tens-behandling (elstimulering) och mobilisering av lederna. Sen fick jag en ny hemövning där man håller en stång i armarna (med händerna bredare än axelbredd). Man ska göra djupa knäböj samtidigt som man lyfter stången över huvudet med raka armar. Så himla skönt i bröstryggen. Jag känner mig väldigt mycket mer rörlig efter att ha gjort det i några dagar.

När jag var där i fredags för 1, 5 vecka sedan fick jag också i uppgift att göra några styrkeövningar dagligen för att få igång de stora muskelgrupperna. 10 knäböj, 10 armhävningar, 10 sit-ups, 10 rygglyft och 10 kissande hunden. Det har jag gjort, men jag har gjort fler än vad jag skulle. Tycker själv att jag varit otroligt duktig måste jag säga. Ibland gör jag övningarna två gånger på en dag för det är så kul att det funkar! För mig gäller att bygga upp från grunden verkligen för formen är usel. Det ska bli så kul att se vart det här hamnar!

Vill du också träffa min duktiga naprapat? Klicka in på www.formhuset.se och boka tid hos Niki!

En reaktion på ”Härligt när det går åt rätt håll

Kommentera

