Lugna sig lite

Jag blev ju klar med en filt igår, eller klar och klar.. Det är ju en massa garntåtar som ska fästas på baksidan, och känner jag mig själv rätt kan det ta tid innan den blir klar i ordets rätta bemärkelse. Hur som helst. Knappt hade den hunnit bli klar förrän jag började planera för nästa filt. Den här gången skulle den bli stor, och i bomullsgarn. Och planen var att vi skulle ha den i vår framtida kolonistuga som vi hoppas få köpa om inte i år så i alla fall nästa år. Sen började jag leta i garngömmorna och insåg att jag nog får lugna mig lite. Jag har inte mindre än 4 långt i från färdiga mormorsrutefiltar som ligger och skrotar i väntan på att bli färdigställda. 

Det här är min första nånsin, påbörjad när jag precis lärt mig göra mormorsrutor. Jag var sjukskriven pga värk och hade tråkigt hemma. Kom inte så långt med den.. Den är verkligen pytteliten. Någon liten tjej (eller kille för den delen) som behöver täcke till dockvagnen? 

Sen kom jag på att jag ville prova att virka i bomullsgarn. Grönt är min favoritfärg så jag valde en ljus och en lite mörkare. Färgerna stämmer inte så bra med verkligheten. Jag satt ute på gräsmattan på försommaren 2010 kommer jag ihåg. Även det projektet stannade av. Den här blev jag faktiskt lite sugen att göra klart någon gång. Lite störigt att jag ibland missat vad som är rät och avig, för rutorna är lite skumt ihopsatta på sina ställen. Men hey, strunt samma eller hur? 

Så åkte jag på jordens förkylning eller influensa eller vad det var på vintern 2011. Jag var tokdäckad en vecka, men sedan var jag tvungen att vara hemma en vecka till för jag hade tappat rösten totalt och kunde inte jobba. Hade skittråkigt rent utsagt. Åkte till garnaffären och köpte garn i fina färger. Först skulle det bli enfärgade rutor tänkte jag, och inte ens mormorsrutor. Men jag blev inte nöjd, repade upp och påbörjade den här färgchocken istället. Virkade lite på den igår kväll faktiskt. Saknar lite garner, sen kanske jag kommer igång med den igen. Den har jag i alla fall kommit lite längre med.. 

Och så här vi den här polkagrisen. Jag gillar den, men det grämer mig mycket att jag råkat få två olika vita nyanser på garnet.  Jag virkade som en tok på den i somras tror jag det var. Tyckte det tog sån tid med bomullsgarnet som är ganska tunt och ville prova i lite tjockare garn som skulle gå lite snabbare. Sen när jag kommit en ganska bra bit på väg ville jag göra något mer färgglatt och satte igång att virka rutor av restgarner i alla möjliga färger. Det blev den filt jag bloggade om tidigare idag. Den enda som blivit klar alltså (fast den är ju inte helt klar då..). Nu när jag sitter här och tänker så kanske den här polkagrisen skulle kunna passa bra i en kolonistuga. Där gör det ju inget om det är lite fel på färgerna och lite snett och vint. Det är ju bara charmigt eller hur. Och vem vill inte kura upp sig under en poklagrisfilt när sommarregnet smattrar mot rutan och du äter äppelpaj gjord på egenskördade äpplen medan du tittar på en mysig film på den medhavda datorn? Så får det nog bli. En kolonistugefilt!

Vilken är din favorit?

5 reaktioner på ”Lugna sig lite

  1. Pingback: En virkutmaning | lifebymanda

Kommentera

