Två lediga dagar

Härligt att pricka in solen på de efterlängtade lediga dagarna. Vilken fullträff. Jag har haft det underbart skönt de här dagarna kan jag tala om. Gårdagen spenderades på Playa del Altan hos fina vännen som är sommarledig. Vi käkade sallad, drack kaffe och slappade i solen. Riktigt trevligt och mysigt. Repris snart, tack! Passade också på att hälsa på min kära solros som fick ett nytt hem hos henne för ett par veckor sedan. Mycket glädjande växte den och frodades. Att min vän är solrosfantast har kanske gjort att den sträckt sig extra långt mot himlen, den var säkert 20 cm högre än mina. Efter min solsemester gick jag hem (cykla med kjol var ingen hit upptäckte jag på vägen dit) och påbörjade en ny. Nu på Playa del Balkong hemma. På Playa del Balkong finns exotiska (nåja) blommor och kryddor att avnjuta på en armlängds avstånd.


Kryddställningen. Rosmarin, oregano, citronmeliss, gräslök, persilja och ruccolasallad..

I krukan längst upp finns ”blomman för dagen”. Den heter så enligt mamma. Tydligen får den blommor som bara blommar en dag, och den växer fort. Det gillar jag. Jag ser fram emot en slingrande djungel på kattnätet inom två veckor. Inte så realistiskt kanske, men drömmar är fina. Tillbaka till gårdagen. Mina timmar i solen resulterade i en röd nyans på överkroppens hud. Att det går att få färg i Sverige blev jag visserligen varse redan på Playa del Altan (min vän är en pepparkaka) men här kom beviset att även jag är mottaglig för solens strålar. En tångärmad tröja som skydd blev nödvändig när jag senare gick och handlade sallad, oliver, halloumi och annat smask till vår balkongmiddag.

Lediga dag nummer två inleddes med ett dopp i en av stadens simhallar. Vaknade med stel rygg, och när hjärtat gick upp klockan sju kunde jag ändå inte somna om. Det blev en bra start på dagen och det känns som att jag på något vis fått en extra ledig dag eftersom dagen blev så lång. Sen fick jag ju ännu ett pass att föra in i statistiken för Motivationsloppet, vilket är välbehövligt. Nu ligger jag sist igen beräknat på antal sprungna kilometer så kanske att det blir en liten jogg ikväll. Inte för att det spelar någon roll eftersom vi ska uppnå ett visst antal kilometer tillsammans, men lite irriterande är det allt för en tävlingsmänniska som jag. Viktig sak att ta tag i snarast: inköp av nya joggingskor. Mina gamla har sex år på nacken. I ärlighetens namn är de inte så välanvända, men gummit håller inte i en evighet. De saknar både studs och skosnören. Snörena åt Chaplin upp någon gång i vintras så nu delar de snören med ett par andra skor. Behöver jag tillägga att det är drygt att byta hela tiden?

Kommentera

