Insomnia

När jag kröp ner i sängen igår kväll såg jag fram emot en hyfsat lång natt, och att inte vara alltför trött på jobbet idag. Att somna 22 känns som en bra tid när man ska upp 5.25. Nu blev det inte riktigt så. Det började med ett svagt kurrande i magen. Muttrande klev jag upp, tryckte i mig en näve russin och ett glas mjölk och tyckte att det fick vara nog så. Jag hade ju ändå ätit middag med chokladpudding och vispad grädde till efterrätt en och en halv timme tidigare. Min mage tyckte annorlunda. Kurr, kurr. Okej. Upp igen och in med en banan. Försökte sova. Kallt. Drog täcket över huvudet. Sådär ja, nu skulle det bli sova av. Vid entrén till drömmarnas land störsdes jag av ett dunderkurr som fick sängen att skaka. Men vad tusan.. Gick upp igen och tryckte i mig en macka. Två mackor. Tillbaka i sängen. Nu hade jag missat sömntåget. Vred på mig ett tag. Lyssnade på hjärtats tunga andetag. Blev biten i tån av Kisse. Tro det eller ej men jag var fortfarande hungrig. En macka till och ytterligare en banan. Äntligen blev magen tyst. Jag försökte sova. Det gick sådär. Sista gången jag tittade på klockan var den omkring två. Nästa gång jag kollade hade det gått en timme. Tre. Två timmar kvar till uppstigning. Vred på mig i ytterligare en timme för att sedan somna och vakna 5.25 till mobilens väckningsmelodi. Gomorron.

Förresten..handskar i mitten av juni? Snyggt.

Kommentera

