Sjuksköterska

Igår gick jag in i universitetsaulan som student och kom ut 90 minuter senare som sjuksköterska. Det känns fantastiskt skönt att inte längre behöva gå på föreläsningar och skriva Pm till leda. Det känns ansvarsfullt och en smula overkligt, något övermäktigt, spännande och skrämmande. För första gången på många år kan jag inte säga att jag pluggar till något, jag är färdig. Sjuksköterska.. Hur många gånger har jag inte svurit över utbildningen, varit nära att hoppa av för att det inte känts rätt? Jag är glad att jag fullföljde även om jag inte vill jobba på sjukhus i en evighet. Jag har en bred utbildning som utgör en bra bas för vidare studier inom de områden jag är intresserad av, och jag kan faktiskt välja att packa min väska och jobba utomlands i perioder om andan faller på.

Examensdagen var en blåsig och kall historia, men också en trevlig och glad dag. Jag vaknade tidigt, lite pirrig och förväntansfull. Grejade hemma och förberedde för mottagningen. Sedan åkte jag för att träffa klassen i universitetsaulan. Vi drack lite champagne för att fira, och sen blev vi fotograferade i grupp. Tio minuter innan ceremonin startade ställde vi upp oss på led i trappan utanför aulan och tågade sedan in till Drottningholmsmusiken.

Under hela ceremonin satt vi uppe på scenen medan tal, sång och broschutdelning avlöste varandra. Bästa talet stod en klasskamrat för. Roligt och träffande, väldigt välarbetat. När allt var över tågade vi ut igen och fick träffa släkt och vänner.

Det bar av hemåt för att förbereda mottagningen. Bål gjordes iordning, maten dukades fram. Sen kom gästerna. Jag är jätteglad att så många ville komma och fira dagen med mig, och jag fick så himla fina presenter och många fina blommor. Tack snälla ni! Det var tre personer som jag saknade extra mycket igår. Hjärtat som är på festival med bandet, farmor som inte orkade åka den här gången och näst yngsta kusinen som hamnat på sjukhus med rosfeber. Stackars liten. Lillebror var dock här, satt som ett ljus i aulan men sedan var det fullt ös. Där kan vi snacka spring i benen! Vi åt och fikade och jag tror att alla blev mätta och belåtna. Än en gång, tack för att ni kom!

Kommentera

