Listar det bästa med att sluta plugga

  • Börja tjäna pengar – De senaste månaderna har varit tuffa, och de som är kvar bli ännu tuffare. Jag upptäckte nämligen att jag endast ansökt om bidraget för terminens två sista månader. Känns inte motiverat att göra ny ansökan när det är så kort tid kvar. Får ta av sparkontot och fylla på igen i sommar. Även om det inte blir någon superinkomst så kommer de första månaderna kännas riktigt bra. Skillnaden mot nu blir i alla fall klart märkbar.
  • Vara ledig när jag är ledig – En ledig dag är en ledig dag. Inga krav på att sitta med näsan i en bok eller svettas över ett PM som ska in sent på söndag kväll. Ingen tentaångest som förstör de dagar man ändå bestämt att vara ledig.
  • Slippa alla pappershögar på skrivbordet – Plugg genererar papper i massor. Anteckningsblock och anteckningspapper, föreläsningsmaterial, papper med instruktioner till uppgifter, utskrivna vetenskapliga artiklar, gamla tentor. Det andas ångest.
  • Inte behöva köpa dyra kursböcker som sällan används längre tid än några veckor – Av ekonomiska skäl och för att de tar plats. Jag gillar inte onödiga prylar i mitt hem. Har försökt sälja de böcker jag omöjligt kan tänka mig att jag kommer att behöva i framtiden. Fick plats och pengar. Två bra grejer.
  • Slippa vara irriterad över utbildningens dåliga struktur – Detta har ägnats mycket energi och tanke under de senaste tre åren. Onödigt kan tyckas, men inte omotiverat. Fråga resten av klassen, jag tror inte att jag är ensam.
  • Inga mer utgångspunkter eller PM i grupp – Kommentar onödig.
Nu är det tre stora grejer som ska klaras av innan ovanstående är ett faktum. Examensarbetet ska godkännas och jag ska bli godkänd på den teoretiska och den praktiska examinationen. Två av dessa får jag besked om nu till veckan, och en nästa vecka. Snälla, håll alla tummar ni har!
Kommentera

