Spring i benen

Igår provade jag något nytt. Jag mätte upp en sträcka på 5 kilometer och bestämde att jag skulle ta mig runt på snabbast möjliga tid. Eller egentligen bara springa på, gå när jag kände för det, och se hur lång tid det skulle ta. Vårruset börjar närma sig, och det är bra att ha lite koll på läget. Utrustad med hjärtats pulsklocka med GPS gav jag mig iväg. Bra att kunna se den exakta vägen jag sprungit, och dessutom vilken puls och hastighet jag haft på olika sträckor. Med min klocka får man bara en genomsnittspuls för hela loppet och tiden det tog. Min uppskattning var att 5 kilometer skulle gå på nånstans över 40 minuter allt som allt.

Så hur gick det då? Jag kan bara säga att det var jobbigt. Låter som ett gammalt ånglok där jag drar fram. Frustar och flåsar. Finns en del att slipa på när det gäller kondisen. Med ljudboken i öronen flög jag fram över Uppsalaslätten (nåja) och landade hemma igen efter fem kilometer på tiden 37.44 minuter vilket gav en snitthastighet per kilometer på 7.33. Det trodde jag aldrig. Hastighetsrekord igen!! Riktigt nöjd. Nu vet jag att jag kommer klara loppet. Det är ju faktiskt ett tag kvar också så nu ska jag försöka öka hastigheten lite..och orka springa hela sträckan såklart.

Kommentera

