Hembakat

nspirerad av det hemmagjorda brödet på födelsedagskalaset i lördags började jag bläddra i kokböcker när jag kom hem: ”Ljust matbröd med knaprig skorpa”. Tja, varför inte? Jag värmde vatten, hällde i jäst, margarin, salt och mjöl. Rörde och blandade. Knådade degen trots att det är så superläskigt med mjöl på händerna. Degen fick jäsa under bakduk. Tack mormor, bakduken jag fick för drygt 20 år sedan har äntligen blivit invigd (borde jag baka bröd oftare kanske?)! Efter en timme var det till att knåda lite till. Nu jäser bröden för andra gången. Sen blir det hett. 250 grader för att vara exakt. Jag väntar med spänning på resultatet.

Kommentera

