Examensarbete, jobb och Bosse

Ännu en vecka till ända. Jag sitter hemma och ska skriva klart mitt etikarbete som jag tragglat med hur länge som helst. Får inte riktigt till det, men idag är sista inlämningsdag så nu får det helt enkelt bli klart. Bära eller brista, det är frågan.
Första veckan av examensarbetet är avklarad, vi har letat artiklar och böcker. Några har vi fått tag på, en del är utlånade och andra verkar borta med vinden. Nästa vecka börjar vi intervjua ”våra” pappor. Det ska bli spännande och intressant att höra vad de har att berätta. Varvat med intervjuerna ska vi transkribera dem, d.v.s. skriva av ord för ord vad som sägs för att sedan kunna analysera och få ihop ett resultat. Något säger mig att det kommer att ta tid. Hur som helst är det underbart skönt att bara ha en uppgift att bekymra sig om i sju hela veckor. Inga seminarier, inga inlämningsuppgifter och inga föreläsningar. Bara examensarbete. Fantastiskt. Fråga mig om jag tycker lika om 3-4 veckor 🙂

Nu är det förresten hög tid att börja söka jobb inför examen. Vissa i klassen har redan sitt på det torra. Själv har jag inte riktigt fått tummen ur än, men i helgen ska jag skriva ansökningar och skicka till två ställen. Håll tummarna för mig är ni snälla. Det vore skönt att åtminstone ha sommaren fixad. Jag ska ju börja betala av mina CSN-lån en månad efter examen så då går det inte att vara arbetslös.

Som de flesta vet så har vi en smärre kattfarm hemma (okej 5 st). Fyra är våra egna och en är till låns. Han heter Bosse och ägs av föreningen Samvetet som tar hand om och omplacerar hittekatter och katter som av olika anledningar inte kan bo kvar hemma. Bosse är en underbar liten kille som har utvecklats otroligt mycket sedan han kom till oss. Han tycker mycket om sina fostersyskon, lite för mycket ibland. De senaste veckorna har Mynta varit hans bästa vän, något som Mynta inte alls tycker är en bra idé. Bosse följer efter Mynta och jagar henne (på skoj, men Mynta blir stressad), och hon får inte ens sitta ifred på toa. Detta har lett till illaluktande högar på oönskade ställen, så nu måste vi försöka omplacera vår lilla gullpojke. Mattes hjärta går sönder, men Mynta måste få må bra. Bosse är alltså inte på något vis elak eller odräglig, utan tvärtom en väldigt trevlig kisse som gärna gosar och myser. Det är bara det att han tycker om Mynta lite för mycket 🙂 Vill du eller någon du känner ebjuda söta Bosse ett hem, hör av dig. Han vill gärna ha en snäll kompis och en innätad balkong att sitta på.

Bus-Bosse, är han inte gullig?

Bosses högt älskade haj. Den kan han leka med i flera timmar åt gången. En gång i tiden var den hel och lite mindre hårig!


Bosse brukar ofta låta hajen bada i vattenskålen. Där trivs den bra.


Efter att han busat och badat hajen brukar Bosse bli trött och slockna på soffans armstöd. Söt som socker!

Kommentera

