Kicka igång dagen

Jag har städat skrivbordet, slängt gamla papper, lagt saker på sin rätta plats: idag ska jag vara duktig. Har en del skoluppgifter jag ska ta itu med så att jag kan ta helg med gott samvete sen. Nästa vecka blir det grupparbete för hela slanten, it´s a never ending story. Jag förstår inte att min utbildning ska vara så emot individuellt arbete. ”Ni måste kunna samarbeta i ert kommande yrke”. Jo tack, jag tror vi kan det nu.


Ordning och reda, som gjort för studier.

Tänk vad skönt, om fyra månader är jag inte student längre. Riktigt najs ska det bli att få börja tjäna lite pengar (med betoning på lite), men om jag vill jobba som just sjuksköterska vet jag inte. Ett tag, visst. Men jag är rädd att jag skulle tröttna rätt snart. Sen tycker jag det är läskigt med ansvaret och att inskolningen är relativt kort. Någon hade blivit erbjuden två veckor. Herregud det är ju helt sjukt. Vad är det för patientsäkerhet? På den tiden hinner man ju inte ens få koll på rutinerna, än mindre bli trygg i sin roll. Och vad är det för omtanke om den nyanställda? Kastas in i stressen och ansvaret utan att ha fått en ordentlig inskolning. Det förvånar mig inte att många blir sjuka. Återigen detta kortsiktiga tänkande som gör mig så arg. Jag vill ha fem veckors inskolning. Punkt.

Nu är det dags att sätta igång med studierna innan jag eldar upp mig alltför mycket.

Kommentera

