Kortsiktigt tänkande, varför?

Jag har tänkt på det här med förebyggannde arbete mot sjukdom och ohälsa. Det kortsiktiga tänkandet som genomsyrar samhället stör mig så mycket. Jag förstår till exempel inte hur man kan dra in på personal för att spara pengar när det är lätt att räkna ut att de som får vara kvar får jobba för hårt, mår dåligt och kanke till och med behöver sjukskrivas. Och hur en person som är sjukskriven länge inte får den rehabilitering som hon eller han så väl behöver för att kunna återgå till arbetet. Jag tror på att sätta in resurser innan människor blir sjuka. Det kan handla om stresshantering, samtal kring personens livs- och arbetssituation, avslappning, massage… Det sparar pengar på sikt även om det är dyrt från början, och det sparar framför allt människors välmående. Stress, och då menar jag både psykisk och fysisk stress, har så otroligt stor påverkan på hur människor mår. Det är viktigt att göra något åt den. I framtiden vill jag jobba med friskvård och förebyggande insatser. Gärna med stressproblematik som jag tycker är väldigt intressant och som jag dessutom har egen erfarenhet av.

Kommentera

