Nu börjar det ordna upp sig

Vilket bakslag det blev i helgen, smärtmässigt alltså. Jag kan inte fatta att jag fick så ont. Förmodligen var det en kombination av ett längre uppehåll i träningen och en torsdagskväll som innebar en hel del stress som fick allt att tippa över åt fel håll. Som tur var klingade det av framåt lördagskvällen och nu känns det ungefär som vanligt igen, alltså så som det har varit sedan jag började träna i juli. Jag hann bli riktigt orolig att smärtan skulle hålla i sig en längre period, och tankar om att det aldrig skulle bli bra igen kom upp. Den där känslan och oron är så nedbrytande. Jag är som sagt otroligt glad att det vände snabbt den här gången, och jag väljer att se de här dagarna som en påminnelse om hur viktigt det är för mej att prioritera min hälsa och träningen. Och att stress kan ta sig alla möjliga uttryck. För mej visar sig akut stress ofta som smärta i ryggen någon dag senare. Vid långvarig stress blir jag snarare trött och oföretagsam. Andra får ont i huvudet, magknip, blir trötta, uppe i varv eller irriterade. Det är viktigt att lära sig se viktiga tecken på stress hos sig själv för att i tid kunna bryta mönstret och förhindra att bli stjälpt av det. Jag missade det den här gången, men det var en bra väckarklocka.

Kommentera

