Justeringsdags

Efter att ha skjutit på det i flera veckor tog jag äntligen tag i saken och ringde naprapaten för lite justering och uppmjukning. Jag brukar vara svårknakad, men den här killen har lyckats förr så jag hoppas det funkar även denna gång. Jag har låsningar i var och varannan ryggradsled känns det som. Det tar emot lite här och var vilket dels är störande men dessutom hämmar det den träning som jag så väl behöver. Plus att det gör ont. Imorgon ska jag få akupunktur igen. Det är så trevligt att komma dit. Min akupunktör är en sådan person som uppriktigt bryr sig om dem hon träffar, vilket är oerhört betydelsefullt. Jag förväntar mej en helg som gummimänniska (ni vet en sån som kan röra sig precis hur som helst)! Nej men skämt åsido, det känns som att det kan vara bra att ta tag i låsningarna för att allt annat ska funka lite smidigare. De två senaste dagarna, och främst igår, har jag haft lite mer ont igen vilket stressar mej lite. Rädslan för försämring, eller tillbakagång till hur det var för några månader finns där hela tiden. Det är ingen idé att jag stressar upp mej, det gör inte saken bättre, men jag vill ju så gärna vara smärtfri..

Idag är jag ledig, men som alla studenter vet så betyder ”ledig” sällan total frånvaro av skoluppgifter. Det som står på agendan är att slutföra hemtentan i statistik och att förbereda en redovnisning till imorgon. Dessutom vore det bra om jag kunde påbörja en uppgift om transplantationer som ska vara klar senare under terminen.

Jag har sju månader kvar till examen och är mindre motiverad än någonsin. Känns ”sådär” att kämpa för att ro hem en utbildning som jag för längesedan borde ha hoppat av. Sjuksköterskeyrket tilltalar mej inte alls faktiskt, men jag intalar mej själv att den ger en bra grund att stå på eftersom jag i framtiden vill jobba med hälsa och friskvård. Jag tror på att sätta in resurser innan människor blir sjuka. Det kan handla om stresshantering, samtal kring personens livs- och arbetssituation, avslappning, massage… Stress, och då menar jag både psykisk och fysisk stress, har så otroligt stor påverkan på hur människor mår. Det är viktigt att göra något åt den.

Kommentera

