Träningsvärk

I tio års tid har jag på olika ställen, olika sätt och med olika intensitet haft värk i kroppen. Jobbigt, frustrerande och på många sätt besvärligt. Man har sagt till mej att jag måste träna. Träna så blir det säkert bättre. Men jag har inte kunnat, inte orkat. Viljan har alltid funnits, men ett träningspass har många gånger lämnat mej däckad i en vecka. Svårt att motivera sig då. Det har inte handlat om lite småont i nacken eller ländryggen (vilket i sig är nog så besvärande) utan om ischias som gjort så ont att jag inte kommit ur sängen, sådan trötthetskänsla i bröstryggen att jag varit tvungen att vila efter de minst ansträngande aktiviteterna och brännande inflammatorisk smärta i olika senfästen.

Vändningen kom i somras. Jag har sedan januari i år, relativt regelbundet, fått akupunktur. Resultatet lät vänta på sig, men i mitten av juli var det något som hände. Jag fick kraft att ta tag i den träning som jag så väl behöver. För första gången satte jag upp ett långsiktigt mål med min träning. Realistiskt eller inte, det återstår att se. Min målsättning är att kunna delta i ett femkilometerslopp nästa sommar. Inte att ta mej runt på snabbast möjliga tid utan att kunna jogga utan att det gör ont.

Sagt och gjort. Simning och snabba promenader följdes av enkel styrketräning hemma på vardagsrumsmattan. På en månad hade jag varit fysiskt aktiv 12 gånger – lika många gånger som under hela året dittills. När hösten kom skaffade jag ett gymkort och det har gått riktigt bra faktiskt. Jag märker att smärtan varierar med träningsintervall: regelbundenhet ger mindre smärta, och tvärtom. Jag har fortfarande ont, men den elaka smärtan har till stor del bytts mot träningsvärk. Och det är faktiskt helt okej. Den minskade smärtan ger motivation att fortsätta, och jag tror jag kommer lyckas. Med eller utan femkilometerslopp.

Kommentera

